על גילוי וכיסוי ב"באפי קוטלת הערפדים" – סודות ומשמעותם

המאמר מבוסס על הרצאה שהועברה בכנס "אייקון" 2014
מרצה: דיקלה דויטש

סודות

סודות מהווים מרכיב משמעותי בהנעת העלילה ב"באפי קוטלת הערפדים", בדומה לסדרות רבות אחרות. בחירתן של הדמויות מה לחשוף ועל מה לכסות, מובילה לעיתים קרובות לקונפליקטים, אשר הכרחיים לפיתוחן ולחידוד הקשרים שלהן עם יתר הדמויות בסדרה. יחד עם זאת, האופן בו ווידון משתמש בסודות ב"באפי", כמו גם ביתר יצירותיו, הופך אותם לכלי להעברת מסרים רחבים ועקרוניים יותר אודות זהות, משפחה, קבלה והמאבק הפנימי בין טוב לרע. המאמר יעסוק בסוגי הסודות שמוצגים ב"באפי", תוך ניסיון לברר משמעותם ולחברם לתמות הכלליות של הסדרה.

הסוד שקודם לכל היתר

זהותה הסודית של באפי כקוטלת עומדת בבסיס הסדרה ובמידה רבה נמצאת ברקע לאירועים, כדמות בפני עצמה (גורל, ייעוד, "עבודה"). הקוטלת, באופן מסורתי, פועלת לבד תחת מעטה חשאיות ונגד איומים שקיומם אף הוא נשמר בסוד מבני האדם – "She alone will stand against the vampires, the demons and the forces of evil". עקרון זה בא לידי ביטוי באמצעות סיפורן של הקוטלות שקדמו לבאפי, אשר חיו, נלחמו ומתו לבדן. דוגמא בולטת לכך היא ניקי, שלקחה כברירת מחדל את רובין הצעיר לקרבות שניהלה, ובהעדר קרובים או חברים, הוא אומץ בידי הצופה שלה לאחר מותה.

החשאיות הנלוות לפעילות הקוטלת מאותגרת במהלך הסדרה, בין היתר, בדמות הרצף הנע מקנדרה, דרך באפי ועד פיית'. בעוד קנדרה מייצגת את "הסדר הישן" ופיית' "עולם ללא חוקים", באפי מעלה את האפשרות ל"שביל זהב" שישמש כחלופה לאורח החיים הקיצוני של שתיהן. בעוד הגישות האחרות מובילות לבדידות ובידוד, גישתה של באפי, הדוגלת בחשיפת זהותה לקבוצת "שותפי סוד" נבחרת, מציגה איזון בין זו של קנדרה המצטטת ספרי חוקים, לזו של פיית' המפרה אותם כאידיאולוגיה. כאשר קנדרה, אשר נמסרה בילדותה לצופה וגדלה ללא חברים (או מלתחה) נחשפת לכך, היא שואלת את באפי בציניות – " ?Did anyone explain to you what "secret identity" means" .

גישתה של באפי בנוגע לחשיפת סודה, עברה אף היא תמורות, והיא משקפת מסע פנימי שהדמות עברה במהלך הסדרה. עם הגעתה לסאנידייל, מתכחשת באפי לייעודה במובן העמוק ביותר, ופועלת להסתיר חלק זה בזהותה מפני העולם, ובמידה רבה גם מעצמה. ברקע לכך, ניסיון חייה שלימד אותה כי לחשיפת האמת נלווה מחיר כבד, בדגש על פירוק משפחתה ואובדן ביתה (גירושי הוריה, נטישת אביה, עזיבת לוס אנג'לס). החלטה זו מבוססת על פחד (במידה רבה מוצדק), מבודדת את באפי מאמא שלה ומאלצת אותה לשקר לעיתים קרובות.

בניגוד למשפחתה הביולוגית, שאינה מסוגלת להכיל את זהותה כקוטלת, אנו רואים כי משפחתה האמיתית של באפי נוצרת דווקא מתוך "הרמת המסך". החשיפה של באפי בפני קבוצת אנשים מצומצמת שהופכת בפועל לחברים שילוו אותה עד סוף העולם ובחזרה, מאפשרת לה לחוות משפחתיות, קירבה, חום ונאמנות. בלעדי ה"סקוביז", באפי הייתה נותרת לבד באמת, כמו ניקי, קנדרה, ואינספור קוטלות לפניה, שחיו ומתו בצל סוד ייעודן. כשבאפי בורחת ממשפחתה וחוזרת להתכחש לזהותה, היא מגיעה לגיהנום (מילולית), ורק כשהיא שבה ומכירה בה בפני עצמה וסביבתה, היא מצליחה לצאת משם.

המשפחה שבאפי מגבשת סביבה, מאפשרת לה דרגות חופש ותמיכה שלא היו אפשריות בתרחישים אחרים. ה"סקוביז" מגבים אותה, מקריבים עבורה, עוזרים לה במחקר ובקרבות, ובעת הצורך, מתאחדים ל"קוטלת" משודרגת שהופכת כדורים ליונים לבנות. משפחה זו, כטבען של משפחות, הולכת ומתרחבת בהדרגה, וכוללת גם את בני ובנות הזוג של "הסקוביז" ועמיתים נוספים שמתוודעים לייעודה של באפי ומתווספים למסעה. אלה מאפשרים לבאפי לממש את עצמה, גם כקוטלת וגם כאדם, הרבה מעבר למה שחיים כקוטלת בודדה החיה תחת מעטה סודיות היו מאפשרים.

מגמה זו מגיעה לשיאה בעונה השביעית של הסדרה, כשבאפי בוחרת לשנות מן היסוד את הפרדיגמה של הקוטלת ("she alone"), ו"משחררת" את יכולות ה"פוטנציאליות", אשר בבת אחת מתוודעות לכוחן ולזהותן, ומרחיבה משמעותית את "המעגל המשפחתי". בחירה זו מעצימה את באפי ומרחיבה עוד יותר את אפשרויות ההגשמה העצמית שלה, כעת שהמשא מתחלק בין קוטלות נוספות. העונה השמינית של הסדרה (בקומיקס), לוקחת את "הסרת המסכה" צעד נוסף קדימה, לעולם בו קוטלות וערפדים אינם חיים עוד בצללים, ונוכחותם ידועה לכל (למשל, בתוכנית הטלוויזיה "Harmony Bites"). עולם זה מאפשר לבאפי להיות מי שהיא, ללא חשש מדחייה ופחד, בשל זהותה כקוטלת.

ההתפתחויות סביב זהותה הסודית של באפי במהלך הסדרה, משקפות אמירה עקרונית של ווידון, כפי שבאה לידי ביטוי ברבות מיצירותיו – קשר משמעותי עם אנשים אחרים, נוצר רק מתוך חיבור אמיתי לזהות שלך. משפחה, ביולוגית או נבחרת, תקבל אותך כפי שאתה, ללא סייגים ומגבלות, בתנאי שתהיה מוכן להסתכן ולהחשף בפניהם בלי מסכות. התכחשות לחלקים בך (רגשות אצל קנדרה, אינטימיות אצל פיית', הייעוד אצל באפי), יובילו לחיים של בדידות, אובדן דרך וכאב.

"תתי סודות"

הסדרה מציגה בפנינו סוגים נוספים של סודות, השזורים במהלכה ומתכתבים גם הם עם רעיונות מתפיסת עולמו של ווידון. סודות אלה שונים באופיים, ובדומה להיבטים אחרים בסדרה, מושפעים במידה רבה מהמניעים העומדים מאחוריהם. כל אחד מסוגי הסודות, משליך על אופי המסתיר/ה, התפתחותו ויחסיו עם יתר הדמויות.

סודות של רגש – זוגיות ואהבה

סוג הסודות הראשון עוסק בבחירה להסתיר חלקים מעצמך, מתוך כוונה להגן על אדם אהוב, גם במחיר של אובדן מערכת היחסים איתו או עם אנשים אחרים. במקרים הללו, המניע להסתרה נובע ממניעים טהורים וכביטוי לאהבה אותנטית בין הדמויות. הבחירה של אנג'ל להסתיר מבאפי את היותו ערפד, של טארה להסתיר מווילו את "השד" שבה, של באפי להסתיר את זהותה של דוון מה"סקוביז", כולם מבטאים סודות מבוססי אהבה, בין אם רומנטית ובין אם משפחתית.

הסתרה הנובעת מאהבה, אמנם גורמת למצבים מורכבים ואף מסוכנים, אך מניבה לרוב תוצאות חיוביות. סוג זה של סודות לא מוביל לאובדן האדם האהוב, אלא דווקא לקבלה מלאה של "השונות" שלך מצדו, ולהעצמת הקשר והחיבור. במקרה זה, המסר של ווידון כפול – האנשים שאוהבים אותך, ימשיכו לאהוב אותך גם כשיחשפו לחלקים האפלים בך (ערפד, איש זאב, שד, מפתח להשמדת האנושות), ולא יירתעו או יברחו. במקביל, מערכות יחסים הנשענות על אהבה, אכפתיות, כנות ורצון אמיתי להגן על אהוביך, הם ה-"silver lining" שעוזר לנו להתמודד עם המפלצות שבעולם סביבנו, כמו גם עם המפלצות האורבות בתוכנו אנו.

סודות של זהות – הסתרה ובריחה מהעבר  

במהלך הסדרה דמויות שונות בוחרות להסתיר חלקים מהעבר שלהן או לברוח ממנו לחלוטין, לרוב בשל פחד מהתמודדות עם השלכות מעשיהן (ריילי וחיבתו להזנת ערפדים), שמירה על תדמית מסוימת (ג'יילס "המרטש") או מניע זר (ג'ני והקללה הצוענית). ניסיון לכסות או לברוח מהעבר, מוביל כמעט תמיד לאסון, כשהדוגמא הבולטת היא הפיכת אנג'ל לאנג'לוס. אם ג'ני הייתה בוטחת בג'יילס וב"סקוביז" ומספרת על עברה ומשימתה, המהפך היה נמנע, ובין היתר, היא הייתה נשארת בחיים.

דוגמא נוספת לסוג זה של סודות הוא הניסיון של באפי לברוח מעצמה ומעברה, לאחר הריגתו של אנג'ל והאולטימטום שהציבה לה ג'ויס. באפי נוסעת ללוס-אנג'לס, עובדת כמלצרית "מהשורה" ומאמצת את שמה האמצעי. התכחשותה של באפי למעשיה ולעברה, מביא אותה לגיהנום (מילולית), ורק החיבור המחודש שלה לעצמה ולזהותה, מאפשר לה ולחפים מפשע הלכודים שם, להנצל. במובן זה, המסר ברור – אתה לא יכול לברוח או להסתיר את העבר שלך, אלא במחיר כבד, של סכנת חיים ומוות.

סודות של כוח –מניפולציה ותחושת עליונות

סודות שבבסיסם השאיפה לכוח ולעוצמה הם האפלים והמסוכנים ביותר, כיוון שהם אלה שגורמים לדמויות לאבד משהו מעצמן ומהזהות שלהן. הבחירה להסתיר משהו מהאנשים הקרובים אליך, במטרה להפעיל עליהם מניפולציה או מתוך תחושת עליונות כלפיהם (למשל, ווילו מול טארה), מובילה במדרון חלקלק ל"צד האפל". ככל שדמות צוברת יותר כוח ממניעים שאינם טהורים, כך היא נהיית אפלה ומסוכנת יותר, גם לעצמה וגם לסובבים אותה.

הדמות שמייצגת יותר מכל את ההסתרה והכיסוי מסוג זה היא פיית', אשר החל מהגעתה לסאנידייל ועד בריחתה ללוס אנג'לס, צוברת עוד ועוד סודות. נקודת המפנה המשמעותית ביותר היא הריגתו בשוגג של אלן פינץ', עוזר ראש העיר. בעוד באפי כמהה להתוודות ולנסות לפתור את התסבוכת אליה נקלעו, פיית' מעוניינת להתנער מאחריות. לתפיסתה, לקוטלות זכות להשתמש בכוחן כרצונן, כי הן יכולות – "Something made us different. We're warriors. We're built to kill…we are better. That's right, better". .

בחירה זו, כחלק משרשרת בחירות מוטעות שעושה פיית', מובילה אותה למצב של ניכור וניתוק מהאנשים סביבה ולחיקו של ראש העיר. פיית' מאבדת הכל, כולל ייעודה וזהותה כקוטלת המחויבת למאבק נגד כוחות הרשע בעולם, ואת החברה היחידה שאי פעם הייתה לה – באפי. סיפורה של פיית', כמו גם זה של "דארק ווילו" (שגזלה, למשל, את זכות הבחירה מטארה) ואחרים בסדרה, משקף את תפיסתו של ווידון כי השאיפה לעוצמה, במטרה להפעיל מניפולציות על אחרים, לשלוט בהם ולשלול מהם את הבחירה החופשית (לעיתים אף את חייהם), מובילה בהכרח לאובדן הזהות שלך, האנושיות שלך וכל הטוב בחייך.

סודות כביטוי של בחירה חופשית

נושא הסודות בבאפי, כמו גם ביתר יצירותיו של ווידון, מתחבר לרעיון עקרוני ורחב יותר – חשיבות הבחירה החופשית. אתה לא יכול לבחור את המשפחה הביולוגית שלך או את הכוח שלך (קוטלת, מכשפה, איש זאב, ערפד), אבל החשיפה של "האני האמיתי" שלך תלויה אך ורק בך. חשיפה זו היא אקט של בחירה חופשית הדורשת אומץ, כוח ואופי, ועומדת לעיתים קרובות בצל הפחדים העמוקים ביותר שלנו. במובן זה, הגלוי והכסוי בבאפי מבטאים את המאבק הנצחי בין הטוב לרע, לא מול העולם החיצוני, אלא זה הפנימי, והם העוצמה האמיתית של הדמויות. רק הבחירה החופשית שלנו היא זו שקובעת את האיזון בין הטוב לרע, ודוגמא לכך ניתן למצוא בשינוי שחל בפיית', בעקבות חילופי הגופים עם באפי, והבחירות שהיא עושה שמרחיקות אותה בהדרגה מ"הצד האפל".

המקרה של פיית' גם ממחיש כי האמת היא כלי שניתן להשתמש בו לטוב או לרע, בהתאם להחלטה מודעת, ואינה נושאת עימה משמעות מוסרית אבסולוטית. אנשים אינם טובים או רעים מיסודם, והם בעלי יכולת להשתנות בכל זמן נתון. במובן זה, להיות אדם טוב זו בחירה שיש לתקף כל הזמן, כשאתה בוחר למי להיחשף, מה לחשוף ומתי.

יחד עם זאת, מדגיש ווידון, חשיפת האמת באופן כוחני ומלאכותי, תוך שלילת שיקול דעת ובחירה חופשית, היא כוח הורס ומשמיד, כפי שאנו רואים ב"פעם נוספת עם רגש". האמיתות שנחשפות באמצעות השירים, בדגש על סודה של באפי, טורפות את הקלפים ומאיצות את האסונות של העונה (ההתמכרות של ווילו, התעוב העצמי של באפי, עליית הטריו, החתונה שלא הייתה בין זאנדר לאניה). החשיפה הכפויה של האמת כופה על ה"סקוביז" להתמודד עם האמת ובפועל מפרידה ומנכרת אותם זה מזה – "…there's not a one/ Who can say this ended well/ All those secrets you've been concealing/ Say you're happy now – once more with feeling".

סיכום

הסודות ב"באפי קוטלת הערפדים" משמשים ככלי להעברת מסרים בעלי משמעות רחבה ומגוונת, החל ממהותה של משפחה וכלה במאבק הנצחי בין טוב לרע. בחירתה של כל דמות בנקודות זמן שונות לגלות או לכסות על זהותה, עברה, רגשותיה או פחדיה, מגדירות אותה ומעצבות את יחסיה עם העולם. בדומה ליצירותיו האחרות של ווידון, גם ב"באפי", מניעים טהורים, כוונות טובות והחלטות המבוססות על אהבה, יובילו לקבלה והכלה, ואילו אותן החלטות הנשענות על פחד וכוחניות, יובילו אותנו במסלול הקצר ביותר לגיהנום.

1711 Total Views 1 Views Today

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *